top of page

Fra krav til konkurransekraft - slik kan eiendomsaktører lykkes med sykkelparkering

I januar inviterte Bikeloop eiendomsbransjen til en faglig frokost for å diskutere hvordan de kan møte myndighetenes krav til sykkelparkering samtidig som de skaper attraktive, brukervennlige og sikre løsninger for leietakere og ansatte. Blant temaene som ble belyst var Oslo kommunes arbeid med sykkelparkering, utfordringene med økende sykkeltyveri, leietakernes behov og forventninger, samt de kommende EU-kravene som vil påvirke hvordan næringsbygg må legge til rette for sykling.


INVITERTE EIENDOMSBRANSJEN: Det ble innlegg og diskusjoner om krav til sykkelparkering og hvordan skape attraktive og trygge sykkelparkeringsløsninger for ansatte og leietakere. Mona Elisabeth Gladhus fra Bikeloop fungerte som moderator under frokosten.


En helhetlig løsning for moderne bygg

Hedda Heyerdahl, gründer i Bikeloop, løftet frem hvordan eiendomsaktører kan bruke sykkelparkering strategisk for å styrke sine byggs attraktivitet.

– Ved å tilby smart og sikker sykkelparkering kan eiendommen din tiltrekke mer attraktive leietakere, redusere behovet for kostbar bilparkering og forbedre byggets ESG-profil. Bærekraft er ikke bare bra for miljøet – det er god business, sa Heyerdahl.

Hun presenterte Bikeloops helhetlige løsning for eiendomsbransjen, som inkluderer plassbesparende og fleksible sykkelparkeringssystemer, en app som gjør det enkelt for leietakere å finne og bruke parkeringen, samt data og analyser som gir innsikt i bruk og kapasitetsbehov.

I tillegg introduserte hun Bikeloop LINK, en løsning som gjør enhver dør – enten det er inngangsdører, boddører, garasjeporter eller sykkelrom – smartere og mer brukervennlig.

– Med LINK får du full kontroll over hvem som har tilgang, hvilke sykler som brukes, og du kan enkelt tilrettelegge for betaling. Dette gir både økt trygghet og kontroll, samtidig som det kan skape god lønnsomhet, forklarte Heyerdahl.


Hedda Heyerdahl påpekte at stadig flere næringsbygg ser på sykkelparkering som en verdiøkende faktor, ikke bare et krav de må oppfylle.

 

Økende behov for bedre sykkelparkering

Bymiljøetaten ga en statusoppdatering på sykkelparkeringen i Oslo og pekte på viktige utfordringer. En fersk undersøkelse viser at hele 47 % av innbyggerne oppgir frykt for tyveri som en barriere mot å sykle, og 52 % ville syklet mer hvis det var bedre fasiliteter på arbeidsplassen.

– Mange steder er sykkelparkeringen dårlig tilpasset brukernes behov. Vi ser også at ansvarsforholdet rundt sykkeltyverier er uklart, sa Kim André Åtland fra Bymiljøetaten.


Åtland understreket at god sykkelparkering bør være både sikker, brukervennlig og nær inngangen for å skape en sømløs opplevelse for syklistene.

 

Bedre parkering kan øke sykkelbruken og helsegevinsten

Transportøkonomisk institutt (TØI) presenterte resultater fra en stor befolkningsundersøkelse som viser at flere ville syklet mer hvis sykkelparkeringen var tryggere og mer tilgjengelig.

– Seks av ti syklister i Oslo har opplevd sykkeltyveri. Dette gjør at mange kvier seg for å velge sykkel, sa Kjell Vegard Weyde, forsker i TØI.


Mellomrom Arkitekturpsykologi var representert ved teamleder for arbeidsplassrådgiverne Sunniva Marie Eriksen Hustoft. Hun påpekte at god sykkeltilrettelegging ikke bare handler om infrastruktur, men også om arbeidsplasskultur og vaner.

– For å skape gode kontor folk vil sykle til, må vi prate med folka det gjelder – og jobbe strategisk og planmessig for å skape endring i vaner. De endringene kan ledere på norske arbeidsplasser bidra til å skape, sa Hustoft.

Hun trakk frem helsegevinsten ved økt sykling:

– Resultatet? Bedre helse blant ansatte, lavere sykefravær og høyere produktivitet!

Det ble også lagt til at leietakere og ansatte i økende grad etterspør innendørs, sikre parkeringsmuligheter med enkel adkomst og tilleggsfasiliteter som lading for elsykler og garderober.


Kjell Vegard Weyde, forsker i TØI og Sunniva Marie Eriksen Hustoft fra Mellomrom Arkitekturpsykologi.

 

Hva må eiendomsaktørene forberede seg på?

Silje Sund, partner i Advokatfirmaet Schjødt, tok for seg de juridiske kravene til sykkelparkering og kommende EU-reguleringer.

– De nye EU-kravene vil innebære at næringsbygg med mer enn 20 parkeringsplasser må sette av minst 15 % av kapasiteten til sykkelparkering. For boligeiendommer blir kravet to sykkelplasser per boenhet, forklarte Sund.

Videre understreket hun at Oslo kommunes gjeldende parkeringsnorm også setter klare krav til kvalitet: Minst 50% av sykkelparkeringsplassene i større bygg skal være innendørs eller overbygget og belyst.


KRAV TIL SYKKELPARKEING: Silje Sund fortalte om de juridiske kravene.

 

Fra krav til konkurransefortrinn

Med økende krav fra både myndigheter og leietakere blir sykkelparkering en stadig viktigere faktor for eiendomsaktører som ønsker å tiltrekke seg moderne, bærekraftige bedrifter.

– Vi gjør det enkelt å integrere dette i eksisterende bygninger og nye prosjekter, avsluttet Heyerdahl.


Bikeloop fortsetter arbeidet med å utvikle smarte og sikre løsninger. Målet er å gjøre det enklere for syklister å parkere – og for utbyggere og gårdeiere å oppfylle kravene på en attraktiv måte.


DEBATT OM KRAV OG BEHOV FOR TRYGG SYKKELPARKERING: F.v. Kim André Åtland fra Bymiljøetaten, Hedda Heyerdahl fra Bikeloop, Sunniva Marie Eriksen Hustoft fra Mellomrom Arkitekturpsykologi, Kjell Vegard Weyde Transportøkonomisk institutt (TØI), Silje Sund fra Advokatfirmaet Schjødt og Mona Elisabeth Gladhus fra Bikeloop



Bình luận


bottom of page